Om AbSec

AbSec er en norsk leverandør av cyber sikkerhetstjenester. Vi hjelper bedrifter, myndigheter og utdanningsinstitusjoner med å planlegge, bygge og drive vellykkede sikkerhetsprogrammer gjennom den rette kombinasjonen av produkter, tjenester og løsninger.

Tjenester

Vi tilbyr

Våre tjenester basere seg på anerkjente partnere med kvalitetsprodukter, erfarne, sertifiserte og kompetente konsulenter. Du vil som vår kunde få topp oppmerksomhet og kvalitetstjenester.

Ideen bak etablering, er ønsket om å levere tjenester som er tilpasset et marked for bedrifter, der de har eget IT-personell, men mangler ressurser på IT-sikkerhet. Vi ønsker å tilby disse bedriftene en profesjonelle sikkerhetstjenester, slik at IT og resten av bedriften kan konsentrer seg om sin kjernevirksomhet.

Om AbSec

Rune A. Harden

Er en dedikert entusiast med lang erfaring innenfor cybersikkerhet, som vet å sette kunden i sentrum, alltid med mål om å forbedre kundens sikkerhetsstandard. Jeg benytter de beste leverandørene for å nå målene om full beskyttelse og unngå økonomisk tap. 

Angrepene fortsetter å øke i omfang, og flere virksomheter opplevere angrep enn noen gang. Den kriminelle industrien har blitt svært omfattene og preges av professjonalitet i sine tradecraft operasjoner.

I 2021 viste IBMs rapport om gjennomstittlige kostnader ved angrep økte fra 37-millioner kroner, til 41-milloner kroner, som er et betydelig beløp for et virksomhet å dekke inn. Skadene er for tapt abeid, nedetid, reperasjoner, innleide eksperter, foretakrbøter for brudd på personvernregler. I tillegg, vil det etter angrepet gå lang tid før virksomheten kan normaliseres.

I forbindelse med Covid-19, og innføring av hjemmekontor, så steg angrepene kraftig mot hjemmearbeidende. Den gjennomsnittlige kostnaden var 10-millioner høyere i sikkerhetsbrudd der fjernarbeid var en faktor som forårsaket bruddet, sammenlignet med de der fjernarbeid ikke var en faktor.

For ellevte år på rad, er det helseinstitusjoenene som har de største tapene. 

Tapte forretninger representerte 38 % av det totale gjennomsnittet og økte litt fra 14 millioner kroner i 2020. Tapte forretningskostnader inkluderte økt kundeomsetning, tapte inntekter på grunn av nedetid i systemet og økende kostnad ved anskaffelse av nye forretninger pga redusert rykte.

Kundeners identifiseres personlig informasjon (PII) var den vanligste type tapt rekord, inkludert i 44 % av bruddene. Kunde-PII var også den dyreste posttypen, til 1700 per tapt eller stjålet kundeoppføring. Den generelle gjennomsnittlig kostnad per kundeoppføring i 2021-studien var Kr 1500, en økning fra Kr 1300 per tapt eller stjålet post inn rapportåret 2020.

Kompromittert legitimasjon var vanligste initielle angrepsvektor, ansvarlig for 20 % av sikkerhetsbruddene.

Vi ser at automasjon, med AI og Maskinlæring, har noe bregrenset mulighet for å stoppe de mest avanserte angrepene. 

Bakgrunn 

Han har siden oppstarten av Watchguard i 1996, en av de lengste fartstidene på Watchguard teknisk løsningssalg og teknisk installasjon og oppsett. Har erfaring fra kjente leverandører som Check point, Cisco, F5 Networks (årets salg nordic), Trend Micro, ForcePoinf (tidl. Websense), med fler. Dekker løsninger for alle typer av bransjer og størrelser på kunder.

Han kan også utføre andre tekniske oppgaver, bl.a. er han oppdatert på ISO 27001 ISMS, risiko- og sårbarhetsanalyse, penetrasjonstesting, sikkerhetsgjennomgang og rådgiving.

Andre kjennetegn er innovatør, forretnings-utvikler og grunder med bred teknisk bakgrunn, med spesialfelt innenfor informasjonssikkerhet og cybersikkerhet.

Vil du ha en uforpliktende samtale?

Send meg gjerne en e-post.

Referanse

Tilbakemelding

Vi har levert sikkerhetssystemer for flere norske ledende bedrifter innenfor produksjon av datateknologi, IT-selskaper, varehandelen og shipping. Her er tilbakemelding fra èn av de.

Etter mange år i bransjen ba denne klienten oss om å hjelpe til med å overgang til nyeste teknologi, til forsvar mot de mest avanserte cybertrusler. Fra våre første samtaler til nå har vårt partnerskap ikke bare guidet dem vellykket inn i ny teknologi, mens også vært rådgiver og bidratt med kontinuerlig analyse av cyberrisiko.

Jeg er en fan av Absec. Jeg har vært kunde i mer en 4 år og har aldri vurdert noen annen løsning da vi bestemte oss for å modernisere informasjonssikkerheten.

Sveinung Hveding

IT manager, Sea-Cargo AS